Wonderwijze visie

Kruin

Wonderwijze Visie

Zelfontplooiing

Kruin met takken, bloesems en vlinders

Takken, bloesems en vlinders staan symbool voor elk individu.

  • Individuele groei op maat = differentiatie en zorg op maat
  • Talenten ontdekken en vaardigheden ontplooien
  • Zelfontplooiing en zelfvertrouwen vergroten
  • Doorstroming secundair onderwijs

Uil

3

Wijsheid van kinderen vergroten (denken en doen staan centraal)

Kennis en vaardigheden

  • Instructietijd
  • Vaardigheden en kennis
  • Methodes (taalkanjers, ijsbergrekenen, quartier étoile, ...)
  • Leren leren
  • Sporenbeleid bij instructie en inoefening
  • Talenteneiland
  • Ateliers, projecten en onderzoek
  • Contractwerk, hoekenwerk
  • Digitale leerpaden op maat

Stam

Wonderwijs

Kwalitatief onderwijs waarbinnen elke kind kan groeien met de nodige steun

Stam als standvastige omgeving om te groeien

  • Kwaliteit: het beste van EGO en traditioneel onderwijs
  • Procesgericht en doelen-/puntenrapport
  • Binnenklasdifferentiatie: sporenbeleid
  • Zorgbeleid: geïntegreerde zorg op maat met leercoaches per graad naast de klasleerkracht

Wortels

Wonderwijs (1)

Sterk verankerde wortels als fundament om op te bouwen

Wortel 1: Samen

Leerlingen onderling en met team:

  • MOS en kinderraad

Team/coaches: teamwaarden

  • positieve ingesteldheid
  • verbondenheid
  • engagement
  • samenwerken

Ouders: Oudercomité en werkgroepen, 'de helpende handen'

Wortel 2: Leren

EGO-methodes

Betrokkenheid en welbevinden

  • ouders
  • leerlingen
  • team

Wortel 3: Leven

Leren leven in onze maatschappij en met elkaar

  • samenwerken
  • nieuwsgierigheid tot leren
  • verdraagzaamheid
  • constructieve communicatie
  • zelfstandigheid
  • onderzoekende houding

Het pad

Schilderij_Wonderwijs_bewerkt3b_VERLENGD kopie (1)

Kinderen ontdekken hun leerpad en krijgen leerkansen

Leerpaden

  • Vrije keuzetijd
  • Zelfstandige werktijd
  • Kansen geven om ieders talent te ontdekken en te ontplooien onder begeleiding van de leerkracht als coach
  • Kind-contacten: Feedbackgesprekken om te komen tot groei
  • Zorg op maat
  • Sporenbeleid bij instructie en inoefening - differentiatie
  • Interesses van kinderen integreren in het leertraject
  • Begeleiding door klasleerkracht, ondersteuner en zorgcoördinator
Scroll naar top