Praatronde & forum
Elke schooldag start en eindigt met een praatronde. Tijdens deze momenten kunnen leerlingen vrank en vrij vertellen over gebeurtenissen gedachten en ervaringen, actua bespreken, vragen stellen… Door die eigen input kunnen er onvoorziene, maar erg leerrijke paden ontstaan, zoals onderzoek, projectwerk, excursies, creamomenten, rekenverhalen, taalactiviteiten…
Bij een forum komen meerdere klassen tegelijk bij elkaar om terug te blikken op een voorbije periode. Vaak vindt dit moment plaats voor een vakantie en presenteren klassen verwezenlijkingen waar ze fier op zijn aan alle Wonderwijzers. Dit kan in de vorm van een toneeltje, dans, een lied, een kunstwerk…
Contractwerk
Vanaf de tweede kleuterklas integreren we deze organisatievorm. Tijdens contracttijd bieden we inoefening van geziene leerstof aan en indien nodig verdieping of verrijking. Er wordt afgesproken binnen welke periode de kinderen hieraan mogen werken tijdens de zelfstandige werktijd.
Zelfsturing en aanleren van werkattitudes is een bijkomend leerdoel waarbij de leerkracht individueel begeleidt. Tijdens het hoekenwerk kan ook contractwerk geïntegreerd worden.
Projectwerk
Projectwerk gaat over een bepaald thema of probleem, dat de leerlingen zelf mogen uitkiezen. Dit kan in de vorm van een persoonlijk project, een klasproject of een onderzoekswerk. Dit mondt steeds uit in een toonmoment voor de eigen klasgroep, andere klassen en/of ouders.
Ateliers
Bij ateliers draait het om actief bezig zijn. Hiervoor wordt apart tijd vrijgemaakt. Kinderen kunnen kiezen uit activiteiten met bijzondere materialen. Deze activiteiten kunnen ook buiten school worden uitgevoerd en met externe begeleiding.
Vrije keuze
Bij het vrije keuzedeel kunnen kinderen kiezen uit verschillende opdrachten die op hun niveau en interesses zijn afgestemd. Zij krijgen hierin veel vrijheid.